maanantai 4. kesäkuuta 2012

Joko onnistun tai en.

Tilasin viime keväänä henkkamaukasta maximekon. Ei ollut mustaa, mutta kiva vaalea kukallinen oli. Ajattelin: "En mä värejä pelkää, voin hyvin käyttää tota". Mekko on ollut päälläni kahdesti kodin ulkopuolella. Viime kesänä se oli päällä Provinssissa ja olin kuin orpo piru.
Se on liian iso ollakseen niin vaalea. Ja vaikka mä oon iso, tekee se isona vaaleena mekkona musta isomman. Tai silta musta ainakin tuntuu. Ainakin se tekee näkyvämmän. Ja näistä syistä hain äsken energiajuomaa, suolaa ja Dylonin tekstiiliväriä. Ei muutaku hommiin.

Aha, ja ensimmäinen ongelma. Mä en haluaisi käyttää koko pakettia, koska tiedän, että se on liikaa, mutta en tiedä paljonko mun nyt sitten pitäisi laittaa, koska mulla ei oo keittiövaakaa. Voisin olettaa, että joku 300g, koska vaan yksinkertainen puuvillamekko. Uskallanko mennä mutulla?
Päätin uskaltaa. Sinne nyt heitin koneeseen värijauheen, puoli kiloa suolaa ja mekkoni. Siellä pyörii ja 90 minuutin kuluttua näämme mitä tapahtui.
Voi kun se alkaisi paistaa. On niin harmaata kun aurinko on jossain piilossa. Kyllä tuolla oli ihan lämmin, mutta plä. Haluan oikean kesän. Nyt. Kiits. Tämä tuli vaan mieleen. Tässä kun vein vähän vaatteita ulos tuulettumaan. Samalla tässä myös katselen Tomppaa, kun laitoin Knight and Dayn pyörimään. Pyörisipä tuo perukone nopiampaa.

Ja äsken oli ensimmäinen väri kierros pyöriny. Kone oli mustana ja niimpä lisäsin vaan ohjeen mukaan pesuainetta ja laitoin koneen uudelle kierrokselle. Seuraavaksi nähdään lopputulos. n.n

Nyt kun kaikki värjäyksen kokeneet on kuivumassa ja konekkin suhteellisen puhdas voin kertoa että vaatteiden värjäys oli... *rummut*
.. great success!
Käytin siis mekkoon vähän yli puolet värijauheesta ja lopuilla värjäsin uudehkot, mutta rumat farkut.
Lopputulos mekon osalta oli siis täydellisen peittävä. Mekossa ollut kukkakuvio katosi täysin ja väri tarttui tasaisesti. Paitsi lankaan jolla mekko oli kursittu kasaan. :D Koska se oli jotain tekokuitua, väri ei tarttunut siihen lainkaan ja se jäi puhtaan valkoiseksi, mutta se ei onneksi haittaa ja olen oikein tyytyväinen tulokseen. Farkkujen kanssa kävi myös hyvin. Vaikka pelkäsin, että väri ei riitä, mua lohdutti se, että lopputulos ei vois olla alkutilannetta huonompi. :D Farkut oli kovin vaaleet, semmoset oikeen vaaleensiniset tummilla läikillä. Nyyt tilanne on epätasaisen harmaa, mutta oiken hyvä. Voin ehkä alkaa niitäkin viimein käyttää.


2 kommenttia:

  1. Jee, ehkä mäkin viimein rohkaistun kokeilemaan Halpiksen alekorista ostamiani pieniä Dylon-värinappeja. :D

    VastaaPoista
  2. Kannattaa. Mä rakastuin tohon värjäykseen niin, että koko ajan tuntuu löytyvän lisää vaatteita, jotka vois värjätä. :D

    VastaaPoista