torstai 13. kesäkuuta 2013

Hömppää



Vaikka mä tykkäänkin tappaa zombeja ja muutenkin puuhailla kaikkea vähän epätyttömäsitä, on mulla kuitenkin yksi "salainen" ja tyttömäinen puoli. Mä nimittäin rakastan (varsinkin kesäisin) lukea hömppää! Siis jotain ihania rakkausromaaneja jotka sijottuu aikaan jollon nainen ei saanu jäädä huoneeseen miehen kanssa tai kun pidettiin tanssiaisia ja pukeuduttiin ihaniin pukuihin. Ja ennen kaikkea on yksi kirjailija jonka kirjoja jaksan lukea aina uudelleen.

Jane Austen. ♥ Aina toisinaan kun tulee hetki, että nyt täytyy taas saada annos romantiikkahömppää ja silloin marssin kirjastoon ja napsin hyllystä mukaani ainakin Viisastelevan sydämen. Ja juurikin tuo kirja, vaikka sen niin monesti oon jo lukenu, on pakko lukea aina uudelleen. Ja uudelleen. Ja se loppu. ♥

Teimpä vielä testinkin, että kuka Austenin sankarittarista olen ja Anne Eliottiin osui. Ehkä siks se on mun lempparein kirja..? :D

I am Anne Elliot!
Testin voi tehdä täällä.

Hauskaa näissä Austenin kirjoissa on se, että lähes jokaisestan on tehty elokuva, niin myös Viisastelevasta sydämestä. Persuasion oli katsottava, mutta kun osaan melkein sen kirjan ulkoa, en kestäny elokuvaa. Se vaan ei menny niinku mun päässä se menee. :D


Kuva jostain täältä.


Järki ja tunteet on toinen ehdoton lemppari. Tätä en kuitenkaan ihan yhtä usein ole lukenu, kuin tuota Viisastelevaa sydäntä. Järki ja tunteet -kirjan pohjalta on tehty monia sarjoja ja elokuvia, mutta henkilökohtainen lemppari on Ang Leen ohjaama elokuva jonka pääosissa on Emma ThompsonKate Winslet. Lemppari versio tuo on siitä yksinkertaisesta syystä, että Alan Rickman. En vaan kestä. Melkeenpä Rickmanin takia ennemmin katson elokuvan kuin luen kirjan. Rickman vaan on jotain.. niin.. ♥. Nojo..



Kuva täältä


Mutku se on nii ♥.


Okeiokei, sit on vielä tää Ylpeys ja ennakkoluulo. Hieno kirja josta tästäkin on tehty hurumykket tv- ja elokuvasovituksia. Mä en kuitenkaan halua katsoa niistä kuin yhtä. Ja se yksi ei suinkaan ole tää uusin leffa jossa tää Keira tyyppi juoksee, vaan mun  lemppari on sitä 10 vuotta vanhempi. Meinaan nimittäin BBC:n 1995 tekemää minisarjaa jonka pääosissa on Jennifer Ehle ja Colin Firth. Namnam. Sarjan kokonaiskesto on 6 tuntia ja kyllä melkeen on niin, että jos sitä alan kattomaan, se on pakko kattoa loppuun. Ei vaan voi lopettaa kesken, vaikka kyllä tietää miten se loppuu. :D



Kuva täältä.


Ja onhan se nyt niin, että toi Firth on selkeesti komein Mr. Darcy. :D


btw.
On olemassa myös kirja joka yhdistää minulle tärkeitä elementtejä eli hömpän ja zombit.






Ja sitten kun kaikki Austenit on luettu ja katsottu, otetaan esiin Victoria Holtin Riikinkukkolinna tai Gwen Bristow'n Keskikesä tai Kathleen E. Woodiwiss'n Liekki ja kukka tai.. :D


Huomasin täällä Kauhavan kirjastossa asioidessani, että joitain haluamiani kirjoja on vain varastossa. Eivät taida olla kovin suosiossa. Noh, ainakaan mun ei tarvi jonottaa puolta vuotta lukeakseni, kuten joidenkin Jään ja tulen laulujen kanssa on. :p

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti